Úszókotró munkagép segíti majd a Tiszalöki Vízlépcső és hajózsilip biztonságos és balesetmentes üzemeltetését

Helyi hírek

Speciális hidromechanizációs úszókotró munkagép segíti majd a Tiszalöki Vízlépcső és hajózsilip biztonságos és balesetmentes üzemeltetését – közölte a projekt kommunikációjáért felelős ügynökség közleményben az MTI-vel.

A tájékoztatás szerint több mint 5,703 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert a Tiszalöki Vízlépcső és hajózsilip rekonstrukciójára a Környezeti és energiahatékonysági operatív program (Kehop) pályázatán az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság alkotta konzorcium. A projekt során nyílt lehetőség egy hidromechanizációs úszókotró beszerzésére a létesítmény biztonságos és balesetmentes üzemeltetése érdekében – közölték.

A projekt célja egy átfogó rekonstrukció, ennek köszönhetően a műtárgy közvetett módon hozzájárul az árvízi veszélyeztetettség csökkentéséhez, ezen keresztül a klímaváltozás következtében gyakoribbá váló szélsőséges árvizek káros hatásainak mérsékléséhez is – írták.

A vízlépcső közvetlen környezetében rendszeres probléma a “feliszapolódás”, ezért az úszókotró munkagép beszerzése elengedhetetlenül szükségessé vált – szerepel a közleményben. A jelenleg tervezés alatt álló úszókotró segítségével kitermelhető a folyómederben leülepedett iszap és folyami homok, így a vízlépcső területén biztonságosabbá válik az áthajózás.

A környezetkímélő hidraulika olaj alkalmazásával a berendezés esetleges meghibásodása esetében sem lesz káros hatással a Tisza folyó élővilágára – írták. A hajójavító sólyapálya víz alatti sín rendszerének iszapmentesítésével a sólyakocsikat le lehet engedni kellő mélységre a nagyobb hajók kiemeléséhez az árhullámok után – közölték. A vízerőmű felvízi öblözetének mederkotrása is elvégezhető a szükséges gyakorisággal, ez hozzájárul a megújuló energiatermelés hatékonyságának növeléséhez. A főmeder árhullámok, jeges árvizek okozta mederelfajulások helyreállíthatók a kedvezőtlen kimosódások megelőzése érdekében a műtárgy környezetében – olvasható a közleményben.

A munkagép gyártása idén megkezdődött, a tervezési és engedélyeztetési feladatok zajlanak. A jelenlegi készültségi szint 92 százalékos, az átadás várhatóan jövő  májusban lesz.