a Bizottság növeli a külföldön rekedt polgárok hazaszállítására és a közös európai egészségügyi készletre szánt költségvetést

Az Európai Bizottság a mai napon javaslatot tett arra, hogy az Európai Unió bocsásson rendelkezésre 75 millió eurót az uniós költségvetésből abból a célból, hogy segítse az uniós tagállamokat a külföldön rekedt uniós polgárok hazaszállításában, illetve hogy növelje a közös európai egészségügyi készlet, az ún. rescEU-készlet létrehozását szolgáló költségvetést.

Az uniós polgári védelmi mechanizmuson keresztül szervezett és az EU által társfinanszírozott repülőjáratoknak köszönhetően a járvány kitörése óta már 2312 embert – köztük 50 magyar állampolgárt – sikerült Európába hazaszállítani Kínából, Japánból, az Egyesült Államokból, Marokkóból, Tunéziából, Grúziából, a Fülöp-szigetekről és a Zöld-foki-szigetekről. A következő napokban a tervek szerint több mint 80 további repülőgép indul majd útnak a külföldön rekedt uniós polgárok hazatelepítése céljából. A szolidaritás elve alapján az EU az uniós polgári védelmi mechanizmus keretében hozzájárul az egynél több uniós tagország állampolgárait hazaszállító repülőgépek költségeihez.

A Bizottság mai javaslata nyomán az ún. rescEU-készlet létrehozására szolgáló összköltségvetés 80 millió euróra fog emelkedni. A lélegeztetőgépekből, védőmaszkokból és alapvető orvosi eszközökből álló első közös európai egészségügyi készlet a COVID-19 világjárvány elleni küzdelemhez hivatott segítséget nyújtani az uniós országoknak.