Hamburgi kikötő

A tervezettnél kisebb részt szerezhet egy kínai állami cég a hamburgi kikötőben

Európa

A kínai befolyás növekedése körüli viták miatt a tervezettnél kisebb részesedést vásárolhat egy kínai állami cég a németországi Hamburg kikötőjében.

A szövetségi kormány szerdai ülésén hozott döntés szerint a COSCO (China Ocean Shipping Company) 24,9 százalékos részesedést szerezhet a hamburgi kikötő egyik konténertermináljában. A COSCO és a Tellerort nevű terminált üzemeltető német szállítmányozási cég, a HHLA (Hamburger Hafen und Logistik) eredetileg meghatározó nagyságú, 35 százalékos tulajdonrész értékesítéséről állapodott meg.

A COSCO évtizedek óta használja a terminált. A tulajdonrészért cserébe tett vállalásai között szerepelt, hogy kiemelten fontos célállomásként tekint Hamburgra, vagyis az eddiginél jóval több rakományt irányít az észak-németországi városba, amely az évi 8,7 millió konténeregység (TEU) átrakodási kapacitásával a harmadik számú európai tengeri kikötő, egyre inkább lemaradva a 15 millió TEU-t meghaladó kapacitású hollandiai Rotterdam és a több mint 12 millió TEU kapacitású belgiumi Antwerpen mögött.

A Kuka nevű robotikai cég kínai tulajdonba kerülése – 2016 – után megszigorított szabályok alapján a szövetségi kormány megakadályozhatja az EU-n kívüli külföldi befektetők tulajdonszerzését a gazdaság egyes területein. Erre a tavaly szeptemberben megkötött HHLA-COSO-megállapodás esetében az idén október végéig van lehetősége. Számos tárca, köztük a gazdasági minisztérium ellenezte a 35 százalékos tulajdonrész átengedését a COSCO-nak, arra hivatkozva, hogy biztonsági kockázatok miatt nem kívánatos az autoriter vezetésű Kína megjelenése tulajdonosként a Németország működéséhez elengedhetetlen, úgynevezett kritikus infrastruktúrában. A kancellári hivatal viszont támogatta az ügyletet, elsősorban arra hivatkozva, hogy a megállapodás nélkül előfordulhat, hogy a COSCO – amely bő 11 százalékos piaci részesedéssel a tengeri teherszállítás negyedik számú szereplője – Hamburg helyett más kikötőket részesít előnyben, például Rotterdamot vagy Antwerpent, ahol már rendelkezik tulajdonrésszel konténerterminálokban, és Hamburg így még inkább visszaszorul.

Azzal is érveltek, hogy nem az egész hamburgi kikötőről van szó, hanem csak a négy konténerterminál közül az egyikről, méghozzá a legkisebbről, a HHLA pedig eleve csupán a terület használati jogával rendelkezik, és maga az ingatlan köztulajdonban van. A HHLA-COSCO-megállapodás az Oroszország Ukrajna elleni háborúja miatt az orosz energiafüggőség felszámolásáért kifejtett erőfeszítések közepette éles vitához vezetett a szövetségi kormányt alkotó koalícióban, mindenekelőtt a szociáldemokrata vezetésű kancellária és a Zöldek vezette gazdasági tárca között.

Bírálta Olaf Scholz kancellár álláspontját a legnagyobb ellenzéki erő, a CDU/CSU jobbközép pártszövetség is, amely szerint nem pénzügyi, hanem “politikai és stratégiai” szempontok alapján kell dönteni, amiből egyenesen következik, hogy Németország biztonsági érdekeinek védelmében meg kell akadályozni a kínai államot képviselő COSCO megjelenését az ország legnagyobb tengeri kikötőjének tulajdonosai között.

A vitát a szerdán elfogadott kompromisszum zárja le, amely biztosítja, hogy a COSCO nem szerez blokkoló kisebbségi – minősített többségi határozatok elfogadásának megakadályozását lehetővé tévő – tulajdonrészt, és így stratégiai helyett pénzügyi befektetőként szállhat be a Tellerort terminálba. Az egyelőre nem ismert, hogy a kínai cég elfogadja-e a döntést.

Az egyik legtekintélyesebb német elemző intézet, a Német Külpolitikai Társaság (Deutsche Gesellschaft für Auswärtige Politik – DGAP) adatai szerint kínai állami cégek legalább 18 európai tengeri kikötőben rendelkeznek tulajdonnal. A COSCO a kínai térfoglalás vezető szereplői közé tartozik, több lépésben megszerezte például a pireuszi kikötő többségi tulajdonrészét. Fejlesztései révén az Athén melletti kikötő kapacitása a 2010-es 800 ezer TEU-ról 5,3 millió TEU-ra emelkedett, így az 5,6 millió TEU-s kapacitású valenciai után a második legnagyobb kikötő a Földközi-tengeren.

A társaság Magyarországon is tevékenykedik, Ocean Rail Logistics S.A. nevű vállalata 2019-ben 15 százalékot meghaladó részesedést vásárolt az osztrák Rail Cargo Group (RCG) magyarországi tagvállalatában, a Rail Cargo Terminal-BILK Zrt.-ben.