Tavaly 147-en vesztették életüket az Európai Unió területén az uniós országokban lajstromba vett légi járműveket érintő közlekedési balesetekben, 26-tal többen, mint 2021-ben – közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön.
A jelentés szerint 2022-ben a legtöbb, összesen 112 halottal járó légibaleset a korábbi évekhez hasonlóan az úgynevezett általános célú repülés kategóriába tartozó, 2250 kilogrammnál kisebb maximális felszálló tömegű (MTOM) repülőgépeket érintette. Ez az alkategória a kisrepülőket, a para- és motoros vitorlázókat, a mikrokönnnyű repülőket, a kisméretű helikoptereket, valamint a hőlégballonokat foglalja magában.
Egy ember halt meg az EU-ban lajstromozott, 2250 kilogrammot meghaladó felszálló tömegű repülőgépeket érintő általános repülési balesetben 2022 folyamán. Tavaly a kereskedelmi légi közlekedésben 17 ember halt meg, míg 2021-ben nem volt ilyen haláleset, 2020-ban három, 2019-ben pedig 21 haláleset történt.
Tavaly a légi munkával – például mezőgazdasági tevékenység, fényképezés, földmérés, megfigyelés és járőrözés, kutatás és mentés, valamint légi hirdetések céljából végzett – repülésekkel kapcsolatosan 7 ember vesztette életét – írták.
A 2012-22-es időszakban egy esetben regisztráltak súlyos, az EU-ban lajstromozott légi járművekkel folytatott kereskedelmi közlekedés során bekövetkezett balesetet: 2015-ben 150-en vesztették életüket egy német repülőgép lezuhanásakor a francia Alpokban.
Felidézték, hogy 2015-ben a már említett német légikatasztrófa mellett az egyiptomi Sínai-félszigeten egy Írországban lajstromozott repülőgép szenvedett balesetet, ami 224 halálos áldozattal járt. 2014 júliusában, Maliban lezuhant egy Spanyolországban lajstromozott, de algériai üzemeltető által bérelt repülőgép, a szerencsétlenség 116 halálos áldozatot követelt. 2009-ben az Atlanti-óceán déli részén egy Brazíliából induló francia repülőgép zuhant a tengerbe 228 utassal a fedélzetén. Egy évvel korábban egy spanyol repülőgép zuhant le a madridi Barajas repülőtérről való felszállás közben, a baleset 154 halálos áldozattal járt. 2006-ban az oroszországi Irkutszkban egy francia bejegyzésű, de egy orosz cég által üzemeltetett repülőgép zuhant le, ami 125 halálesetet követelt. 2005-ben 121 halálos áldozata volt egy Cipruson lajstromozott repülőgép Athén közelében történt katasztrófájának.
Az uniós statisztikai hivatal kitért arra is, hogy az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) legfrissebb jelentése szerint az európai légiforgalom jelenleg a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szint 93 százaléka körül van.
(MTI)