A francia kormány szerint az európai autóiparnak jobban kellene védekeznie Kínával és az Egyesült Államokkal szemben

Gazdaság

Az Európai Uniónak jobban meg kellene védenie az autóiparát Kína és az Egyesült Államok protekcionista stratégiáival szemben – jelentette ki kedden Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter.

“A mi problémánk az, hogy a nagy partnereink protekcionista stratégiákat választottak” – hangsúlyozta a tárcavezető a hétfőn megnyílt Párizsi Autószalonon tett látogatásán. “Vagy hatunk rájuk, és ez lesz (Emmanuel Macron) köztársasági elnök washingtoni látogatásának egyik célja. Vagy ha ez nem sikerül, fel kell tenni magunknak a kérdést, hogy milyen közös politikát alkalmazzunk európai szinten az érdekeink jobb védelméért” – tette hozzá.
Emlékeztetett arra, hogy az Egyesült Államok a jövőben csak az Észak-Amerikában gyártott elektromos járművek vásárlásához kíván támogatást nyújtani.

“Az ilyen agresszív kereskedelmi politikákkal szemben elengedhetetlen kölcsönösséget alkalmazni a kereskedelmi kapcsolatokban Európa, az Egyesült Államok és Kína között” – mondta a tárcavezető. Az európai preferenciának az uniós tagállamok által alkalmazott eszközök között kellene szerepelnie a miniszter szerint.

Emmanuel Macron egy hétfői lapinterjúban megerősítette, hogy havonta 100 euróért bérelhetnek majd villanyautót az alacsony jövedelműek 2024-től Franciaországban. Az intézkedést a gazdasági miniszter szerint azért halasztotta el egy évvel a kormány, hogy arra az európai autógyártók felkészülhessenek, és ne az EU-n kívüli cégek használják ki a lehetőséget.

“A halasztás időt hagy az európai autógyártóknak a lehető legjobb ajánlat létrehozására, és az Európai Uniónak is beleegyezését kell adnia ahhoz, hogy ezeket a járműveket szubvencióval láthassuk el” – hívta fel a figyelmet. Bruno Le Maire üdvözölte, hogy a Citroent, a Fiatot, az Opelt és a Peugeot-t összefogó Stellantis autóipari egyesülés és a Renault az elektromos autók gyártásáról tett számos bejelentést az autószalonon. Azt is kérte a két francia autógyártótól, amelyeknek az állam is részvényese, hogy harminc évig tartó külföldi gyártás után, telepítsék vissza a telephelyeiket Franciaországba.

Bruno Le Maire bírálta azokat, akik tiltakoznak az Európai Unió azon terve ellen, mely szerint 2035-től teljesen betiltanák a belső égésű motorral szerelt típusok forgalmazását. “Lehet azon sajnálkozni, hogy az Európai Unió nem hagyta meg a technológiai szabadságot az autógyártóknak, de semmi értelme utólag keseregni. Fel kell inkább gyorsítani a döntést, amelyet közösen hoztunk, azaz az átállást az elektromos autók gyártására” – mondta.